Automaattivarasto parantaa keräilytarkkuutta ja toimitusvarmuutta sekä mahdollistaa uuden kasvun 

Automaattivarasto parantaa keräilytarkkuutta ja toimitusvarmuutta sekä mahdollistaa uuden kasvun 

Kimet Oy:n alumiini- ja terästuotevalikoima monipuolistuu ja toimitusprosessit tehostuvat Remmert GmbH:n automatisoidun varastointi- ja käsittelyratkaisun avulla. Nurmijärvelle rakentuva kokonaisuus tulee olemaan varastotoimittajan yksi Pohjoismaiden vaikuttavimmista projekteista.

Stén-konsernin suurin tytäryhtiö ja terästukkuri Kimet Oy rakennuttaa uuden automaattivaraston sekä käsittelyhallin nurmijärveläiselle Ilvesvuoren teollisuusalueelle. Konsernin mittavassa investointiprojektissa Kimetin varastointikapasiteetti yli kaksinkertaistuu, toimitusprosessit vauhdittuvat ja valikoimaa päästään täydentämään uusilla terästuotteilla. Koska konserni on keskeinen toimija teräksen maahantuontimarkkinoilla, investointia voidaan pitää merkittävänä panostuksensa kotimaisten teräsrakentajien palveluvalikoimaan.

Kimetin edellisestä mittavammasta investoinnista on jo aikaa. Yritys rakensi vuonna 2011 uuden teräspalvelukeskuksen, joka vastasi yrityksen silloisiin varastointitarpeisiin hyvin. Kimetin toiminta on vuosien varrella kuitenkin siinä määrin kasvanut, että sisävarastot ovat täyttyneet ja ulkovarastointiin soveltuvia tuotteita on varastoitu pihamaalle rakennetuille varastohyllyille. 

“2000-paikkainen pitkän tavaran varastokapasiteettimme on ollut viime vuodet maksimaalisella käyttöasteella, ja ulkovarastoinnissakin on tullut jo tontin rajat vastaan. Uuden varastoratkaisun ansiosta voimme suosia enenevissä määrin sisävarastointia – ulkovarastoinnissa kun on suomalaisissa talviolosuhteissa aina omat haasteensa”, Kimet Oy:n toimitusjohtaja Mikko Stén kertoo.

Uusi, 2600-paikkainen automaattivarasto on määrä ottaa käyttöön talvella 2026. Myös Stén & Co Oy Ab:n logistiikkajohtaja Tuukka Ahonen kertoo järjestelmän sujuvoittavan työskentelyä monin tavoin. 

“Uuden järjestelmän ansiosta muun muassa toimitusvarmuus ja keräilytarkkuus paranevat. Uusi varasto on myös työturvallisempi, kun varastoautomatiikka hoitaa tuotteiden siirron ja keräilyn varastorakenteiden suojissa siten, ettei trukkien ja työntekijöiden tarvitse liikkua samoilla väylillä,” Ahonen luettelee. 

Kimetin ruostumattomien ja haponkestävien terästen valikoima täydentyi pari vuotta takaperin alumiineilla, joiden varastointi- ja toimitusvolyymia pystytään investoinnin myötä nyt merkittävästi kasvattamaan. 

“Alumiini täytyy erityispiirteidensä vuoksi aina säilyttää sisätiloissa ja sitä täytyy suojella iskuilta ja kolhuilta. Uudessa varastossa nämäkin materiaalit säilyvät priimassa kunnossa, ja saamme ne varastosta helposti pakattua ja lähetettyä asiakkaillemme”, Stén sanoo. 

Remmertin uusi lippulaivajärjestelmä Skandinaviaan 

Varastokokonaisuuden toimittaa saksalainen Remmert GmbH yhdessä Suomen edustajansa Prodmac Oy:n kanssa. Järjestelmätoimittajaa valitessa Kimetin väki kävi tutustumassa omien materiaalitoimittajiensa varastojärjestelmiin Euroopassa. Uudesta automaattivarastosta tullee Remmertin yksi vaikuttavimmista projekteista Pohjoismaissa.

“Kartoitimme kumppaneidemme kokemuksia ja valitsimme kolmesta johtavasta järjestelmätoimittajasta lopulta Remmertin, joka onnistui vakuuttamaan meidät aidolla innolla ja kunnianhimoisella suunnitelmallaan rakentaa meidän järjestelmästämme heidän oma lippulaivansa Skandinaviaan”, Stén kertoo. 

Tulevaisuudessa Nurmijärvellä tullee siis vierailemaan kansainvälisen terästeollisuuden investointipäättäjiä, kun Remmert esittelee Kimetin modernia automatisaatioratkaisua myös omille asiakkaillensa. 

Yhteistyö konekumppanin kanssa syvenee entisestään 

Kimet sekä sen emoyhtiö Stén & Co Oy Ab ovat tehneet pitkäjänteistä yhteistyötä Prodmacin kanssa jo kymmenen vuotta. Remmertin edustajana Prodmac tulee olemaan merkittävästi mukana myös uudessa investointihankkeessa.  

Pitkän konekumppanuuden varrella Prodmac on kerryttänyt syvän asiakasymmärryksen Stén-konsernin liiketoiminnasta ja tuotantotarpeista. Ymmärryksen ansiosta Prodmac osaa sekä tarjota asiakkaalle juuri heidän tarpeisiinsa sopivia ratkaisuja että auttaa heitä kaikissa koneisiin liittyvissä kysymyksissä. Prodmac ei siis vain toimita asiakkaalle konetta, vaan kulkee yrityksen rinnalla koko koneen elinkaaren ajan. 

“Prodmac on toimittanut meille lähes kaikki sahat, ja yritys huolehtii myös sahojen huolloista sekä sahanterien toimituksista. Meillä on takana valtavan hieno ja pitkä yhteistyö, joka syvenee entisestään nyt uuden järjestelmähankinnan myötä,” Stén päättää.