Kuluneena vuonna 2024 suurempien automaatioratkaisuiden osuus Prodmacin liiketoiminnasta jatkoi kasvuaan, ja asiakaspalvelun kehittämiseen tehtiin merkittäviä panostuksia.
Massiivisempien automaatioprojektien osuus konekaupasta jatkoi tänäkin vuonna kasvuaan. Prodmacin liiketoiminnan automatisaatipainotteisuus oli havaittavissa jo vuosi takaperin, kun hiljentyneen standardikonekaupan tilalle tuli uutta kassavirtaa uusista, pitkäjänteisemmistä toimeksiannoista. Tänäkin vuonna kasvua on saavutettu ja uusia ennätyksiäkin rikottu, mikä lujittaa yrityksen uskoa kotimaisen metalliteollisuuden tulevaisuuteen.
“Automatisaatioprojektien osuus on kasvanut entisestään. Edellinen tilikausikin oli yritykselle liikevaihdollisesti kaikkien aikojen paras, joten uusi vuosi aloitetaan yrityksessämme maailman taloustilanteesta huolimatta positiivissa tunnelmissa”, iloitsee Prodmacin toimitusjohtaja Mika Koivuniemi.
Automatisaatioprojekteissa sukelletaan aina syvälle asiakkaan liiketoimintaan. Koska kussakin projektissa toimituskokonaisuus suunnitellaan ja rakennetaan asiakkaan yksilöllisiä tarpeita palvelevaksi, itse konetoimitusta ja asennusta ennen tehdään suuri määrä valmistelevaa työtä.
“Pitkä yhteistyö päämiestemme kanssa sekä heidän syvä osaamisensa mahdollistavat tällaiset isommat kokonaisuudet. Pystymme palvelemaan kotimaisia asiakkaitamme hyvin laadukkaasti, koska päämiestemme tuotteet modifioituvat näin hyvin myös suuriin automaatioratkaisuihin”, Koivuniemi sanoo.
ProdStock-sovellus vauhdittaa ja sujuvoittaa sopimusasiakkaiden kulutustarviketoimituksia
Vuonna 2024 luotiin sekä uusia asiakkuuksia että palveltiin tuttuja asiakkaita uusissa kone- ja kulutustavaratarpeissa. Sopimusasiakkaiden asiakaspalveluun panostettiin lanseeraamalla ProdStock-sovellus, joka on työkalujen ja muun kulutustavaran hankintaa sujuvoittava tilaustenhallintatyökalu.
Helppokäyttöinen ProdStock-sovellus pitää kirjaa asiakkaan käyttämistä kulutustarvikkeista ja huolehtii uusien toimituksesta vaivattomasti ilman perinteistä tilausprosessia. Sovellus myös ennakoi tulevat kulutustarviketarpeet, mikä muun muassa vähentää toiminnan seisauksia ja auttaa asiakkaita työskentelemään tehokkaammin.
“Sovellusta testattiin tänä vuonna, ja sen kehitystyö on nyt keskeisimpien toiminnallisuuksien osalta valmis. Kokonaisvaltaisena konekumppanina haluamme panostaa asiakaspalveluun ja helpottaa asiakkaidemme arkea ja työtä erilaisin tavoin, ja tämä sopimusasiakkaille suunnattu ketterä ohjelmisto on niistä yksi”, Koivuniemi kertoo.
Vannesahojen terät valmistuvat omassa terähitsaamossa
Toinen vuonna 2024 toteutettu asiakaspalvelupanostus oli vannesahaterien hitsaustoiminnan aloittaminen Prodmacin omissa toimitiloissa Keravalla. Prodmacin väki kävi syventämässä omaa hitsausosaamistaa Wikuksen terähitsaamolla Itävallassa, ja nyt yrityksellä on sekä asianmukaiset laitteet että tarvittava ammattitaito myös vannesahateräasiakkaiden joustavampaa palvelua varten.
“Tämä oli projekti, jota suunnittelimme pitkään, ja nyt toiminta on vihdoin käynnistetty. Hitsaamalla terät määrämittaan itse täällä Keravalla pystymme palvelemaan vannesahateräasiakkaitamme entistä joustavammin. Oma terähitsaamo lyhentää määrättyjen tuotteiden toimitusaikaa merkittävästi, ja samalla voimme palvella asiakkaitamme taas entistä laajemmalla sektorilla”, Koivuniemi sanoo.
Entistä ammattimaisempaa työskentelyä
Prodmacin riveihin liittyi tänä vuonna kaksi uutta ammattilaista: operatiivinen johtaja Anna-Kaisa Hämäläinen sekä kunnossapitoteknikko Sami Heikkilä. Lisäksi huolto-organisaatiossa Ari Alanderin työnkuva päivitettiin teknikosta huoltopäälliköksi.
Operatiivisen johtajan nimitys ammattimaistaa yrityksen työskentelyä entisestään.
“Apukädet yrityksen keulassa mahdollistavat uusien liiketoimintamallien ja sisäisten prosessien kehitystyön sekä panostukset myös rekrytointeihin ja markkinointiin”, Koivuniemi suunnittelee.