Tusina + 4 tapaa tuhota terä – lue tämä ja vältä riskit.
Terä ei meinaa millään purra tai tylsyy alta aikayksikön, terä katkeaa, sahauspinta jää krouviksi…
… mikä sitten kauniisti sanottuna kiristää pinnaa.
Jotta moisia kömmähdyksiä ei sattuisi, kannattaa kokeilla jo etukäteen erilaisia tapoja rikkoa terä tai saha tai muuten vain harrastaa kehnosti sujuvaa sahausta. Jotta kiireisen paikan tullen osaa kokemuksen perusteella välttää ongelmat!
- Hanki terä perehtymättä valintaohjeisiin ja sahaa sopivan hintaiseksi koetulla terällä. Etenkin rosteria sahaamalla saa kivan oppitunnin.
- Kokeile kuinka suosituksen vastainen M42-bi-metalliterä puree austeniittisiin rostereihin ja haponkestäviin teräksiin.
- Ei kai noilla terän hammastuksilla ole mitään väliä – voihan sitä terä kuin terä joskus hiukan jumittaa, eikös?
- Terän vaihdon jälkeen antaa palaa täysillä vaan – sisäänajo on lälläreiden touhua!
- Ahnehdi sahakaaren syötön säädössä, näet kyllä pian kuinka iso saha katkoo voimalla nopiaan tankoa. Vai sittenkin terää..?
- Teränopeutta lisäämällä saa aina enemmän katkoja, hyvinhän se menee – kunnes ei enää menekään…
- Pahus kun terä vipattaa – no kiristäpäs sitä sitten kunnolla!
- Sumuvoitelu on kova sana, sitä kannattaa kokeilla myös ison umpitangon katkaisuun.
- Sehän on tiedossa että litku kuin litku kelpaa terän jäähdytykseen – minkä tahansa materiaalin sahauksessa! Erityisesti kannattaa kokeilla katkaisuja vanhoilla bi-metalliterän jäähdytysnesteellä kun vaihtaa kovametalliterän koneeseen.
- Leikkuunesteen seosvahvuudesta kannattaa aina tinkiä. Pari prosenttia riittää hyvin. Etenkin kovametalliterille.
- Kuivasahauksella säästää rahaa, jäähdytysneste on ihan turha kuluerä. No, joskus kuivasahaus on välttämätöntä!
- Teräohjaimille, ohjainrullille ja puhdistusharjoille riittää kun ne ovat paikoillaan, niiden uusiminen on kallista ja säätö turhaa työtä.
- Kun saha on tilattu ja paikoilleen asetettu, ei se sen enempää tarvitse. Siinähän se saa hytkyä, nytkyä ja värinöidä omia aikojaan, ei sen kiinnittämisestä kunnolla ole mitään hyötyä.
- Teräpyörien vipotus ei nyt ainakaan terää pilaa, laakereiden vaihto tuskin kuittaa sijoitusta millään aikavälillä.
- Kyllähän se on nyt niin ettei teräpyörien urat ja muut kulumat paljoa sahausta haittaa.
- Sahan säännöllisellä puhdistuksella ei nyt ainakaan mitään voita. Aikaakin kuluu vaan ihan turhaan.