Kuulapuhallus on tärkeä, ja turvallisuussyistä välttämätön prosessi, jota käytetään ensisijaisesti ilmailu- ja ajoneuvoteollisuudessa. Vaikka prosessia on käytetty jo pronssiaikakaudella, se on nykyäänkin sovellettu jos haluaan luoda materiaalin pintaan puristuva jännitys kuula ”vasaroinnilla”. Prosessi lisää pinnan kestävyyttä ja elinikää.
Vetolaitteiston komponentit (esim. hammaspyörät) ovat usein kuulapuhallettu, jotta niihin saadaan puristuva jännitys, joka vähentää materiaalin väsymyksen aiheuttamia halkeamia käytössä.
Ajoneuvo ja ilmailuteollisuuden teknologiset vaatimukset ovat kasvaneet viime vuosien aikana, erityisesti kuulapuhallukseen liittyen. Tarkka seuranta on olennaista, ja koneissa seurataan useita parametrejä kuten iskeytymiskulmaa, puhallus-aikaa, puhalluspainetta, puhallusmedian ulostulovirtausta, puhallusmedian laatua ja pinnan käsittelyaluetta. Puhallusmedian virtaus seurataan joko magneettisesti tai vaa’an avulla, riippuen puhallusmedian tyypistä. Prosessin avulla esimerkiksi vaihteistokomponenttien, kampiakselien, jousten, turbiininlapojen ja osien elinikä pitenee.