Viikonloppuna Niki Tuuli teki historiaa, voitti historian ensimmäisen MotoE-luokan World Cup-osakilpailun. Tuulen tukija Prodmac onnittelee voittajaa ja Aki Ajon tallia Ajo Motorsportia upeasta saavutuksesta.
Voitto vaikutti olevan Ajolle erityisen tärkeä – ensimmäisen kerran hänen tiiminsä ajaja soitatti Maamme-laulua MotoGP:n osakilpailussa!
Niki on tehnyt erittäin määrätietoista työtä noustakseen huipulle. Hänen kansainvälinen uransa alkoi 2013 Vesa Kallion vetämän Kallio Racingin ajajana 600-kuutioisten Supersport-luokassa Saksan ja Espanjan mestaruussarjojen kilpailuissa. 2017 Kallio Racing nousi luokan MM-sarjaan ja pian sen kärkeen.
– Suomesta on todella pitkä matka maailmalle, mutta ei suomalaisuudesta mitään haittaa ole tuolla MM-sarjan varikoilla. Aki Ajo on yksi lajin arvostetuimpia tiimipäälliköitä. Suomalainen muistetaan helpommin kuin jos olisi yksi tuhannesta espanjalaisesta kilvanajajasta, taustoittaa Tuuli.
Niki nousi myös Moto2-luokkaan, ja varikoilla tuli tutuksi myös maineikas
Aki Ajo, jonka tiimin Ajo Motorsportin virittämillä pyörillä on ajettu Moto2- ja Moto3-luokkien huipulla jo vuosia. Maailmanmestaruuksiin saakka.
Kaudelle 2019 julkistettu sähkömoottoripyörien MotoE-luokka ja sen World Cup ajetaan MotoGP-kilpailujen yhteydessä. Ajo Motorsport lähti melko myöhäisessä vaiheessa mukaan, kun yksi alkuperäisistä tiimeistä perui osanottonsa ja Ajo houkuteltiin sen tilalle.
Ajamaan Ajo pyysi Niki Tuulen, jonka otteet Moto2-luokassa sekä tiiminsä kanssa varikolla olivat vakuuttaneet tiimipäällikön.
Tarkkaa työtä – ja jälleen suomalaisia taustavoimina
Aki Ajo on tunnettu erittäin perusteellisesta paneutumisestaan kilpamoottoripyörän tekniikkaan. Jos uusi idea saadaan, sitä kokeillaan myös käytännössä.
Ajon pitkäaikainen luottomies Ajo Motorsportin kilpailutoiminnassa on ollut Matti Kiiveri, hyvin samankaltainen, äärimmäisen tarkka ja lahjakas mekaanikko. Kiiveri aloitti Ajon luotsaamassa tiimissä ajajana, mutta miehen rooli kehittyi kilpailukalustosta vastaavaksi mekaanikoksi.
Kiiveri vetäytyi lajin MM-sarjan varikoilta muutama vuosi sitten, mutta Akin tarjoama paikka tiimin MotoE-luokan kilpapyörästä vastaavaksi mekaanikoksi houkutteli miehen takaisin MM-areenoille.
MotoE-luokan pyörät tulevat valmiina pakettina yhdeltä valmistajalta, joten ajajalle sopivien säätöjen löytäminen luo pohjan menestykselle. Aikaa ei ollut paljon, ja akkujen takia 260-kiloiset ovat kaikille tiimeille ja ajajille todella erilaisia kuin mikään aiemmin käytössä ollut kilpakalusto.
Kiiveri pystyi hyödyntämään Ajo Motorsportin vahvaa osaamista Niki Tuulen kilpapyörän säätöjen hakemisessa. Vaikka MotoE-luokan säännöt rajaavat varikkohenkilökunnan kahteen, niin varikkoboxin ulkopuolella voi käydä vapaasti keskusteluja. Kiiverin mukaan niitä pohdittiin useita tunteja, Aki Ajo ja koko tiimi olivat vahvasti mukana.
Tiimi onnistui erinomaisesti – sen osoitti Tuulen ajama aika-ajon paalupaikka.
Kilpailua edeltävänä yönä sää muuttui sateiseksi, kilpailun alla rata oli kuivumassa. Muuttuneet olosuhteet toivat kaikille tiimeille haasteita Säätöjen ja rengasvalinnan suhteen. Tuuli valitsi kuivan kelin slicksit, mutta jousitukseen tehdyt muutokset paljastuivat heti alkukierroksella turhan pehmeäksi. Niki Tuuli pystyi sopeutumaan pyörään ja muuttuviin olosuhteisiin, nousi kärkeen ja otti voiton.
Kyllä suomalaiset osaavat.
Prodmac tukee Niki tuulen uraa
Määrätietoinen pyrkimys yhä parempiin suoritukseen leimaa kaikkien edellä mainittujen suomalaisten uraa.
Prodmac Oy:n omistajalla Mika ja Heta Koivuniemellä on vahva tuntuma ratamoottoripyöräilyyn. Heta on kasvanut lajin kansainvälisissä ympyröissä ja Aki Ajo on tuttu jo lapsuudesta. Ajo työskenteli Hetan isän omistamassa mp-liikkeessä, ja sittemmin Heta ajoi kilpaa Aki Ajon tiimissä.
Prodmac Oy ja Koivuniemet palkittiin viime vuonna Suomen road race ajajien juhlagaalassa pitkäjänteisestä työstä Road racingin hyväksi.
Se työ jatkuu – kaudella 2019 Prodmac tukee Niki Tuulen uraa.
FAKTA:
Niki Tuuli, syntynyt 26.10.1995
Kotikaupunki Imatra
Siviiliammatti koneistaja
2006 ensimmäinen kausi minimotojen SM sarjaa 2006
2008 Suomen mestari luokassa Minisupermoto 100
2010 Suomen mestari luokka GP125
2011 alkaen kansainvälistä kilpailu-uraa, Saksan ja Espanjan mestaruussarja, Supersport-luokan EM-sarjaa
2017 Supersport-luokan MM-sarjaa, ensimmäinen osakilpailuvoitto, loppupisteiden 7. sija
2018 Alkukausi Supersport MM-sarjaa brittitiimissä, debyytti Moto2-luokan MM-sarjassa, 1 MM-piste.
2019 Moto2-luokan EM-sarjan kauden avauskilpailun voitto, toisesta kakkossija, kolmannessa kaatuminen kilpakumppanin pyörästä valuneen öljyn takia.
Sähkömoottoripyörien MotoE-luokan World Cup-sarja Ajo Motosportin tiimissä.
Historian ensimmäisen MotoE-luokan osakilpailun voitto.
LISÄTIETOJA:
Prodmac Oy Mika Koivuniemi, 040 741 9991, mika.koivuniemi@prodmac.fi
Niki Tuuli, niki.tuuli@hormail.com