Oikeilla kunnossapidon toimilla laadukas saha on pitkäikäinen kumppani – Saksalainen Behringer ja Prodmac ovat tukeneet yhdessä terästukkurien ja konepajojen kasvua jo 30 vuotta 

“Noin 600 Suomeen toimitettua sahaa”, laskeskelee Prodmac Oy:n toimitusjohtaja Mika Koivuniemi summatessaan Prodmacin ja Behringerin pitkää yhteistyökumppanuutta. 

Kun Prodmac perustettiin vuonna 1994, Behringer oli sen edustamista konemerkeistä ihka ensimmäinen. Osa yrityksen alkutaipaleella toimittamista sahoista on edelleen käytössä.  

“Behringerillä on yrityksenä yli 100-vuotinen historia, jonka aikana he ovat onnistuneet kehittämään hyvin laadukkaan ja pitkäikäisen tuotteen. Maailmanlaajuisessa kasvussakin Behringer on aina vaalinut omia arvojaan: yhtiötä johtaa tänäkin päivänä sen perustajaperhe jo kolmannessa polvessa, ja tuotanto on haluttu pitää perheen kotimaassa Saksassa”, Koivuniemi taustoittaa.

Laaja sahavalikoima huippuammattimaiseen työskentelyyn 

Prodmac Oy:n toimitusjohtaja Mika Koivuniemi

Behringer valmistaa vannesahoja, pyöräsahoja sekä metallintyöstökoneiden ja sahojen yhdistelmälinjoja, jotka kattavat yhdessä kaikki metallin katkaisu-, leikkaus- ja poraustarpeet. Pyörösahojen ja yhdistelmälinjojen tuotanto on eriytetty omien yhtiöidensä, Behringer Eisele sekä Behringer Vernet, alle.  

Sahat ja laitekokonaisuudet on suunniteltu suurivolyymiseen käyttöön.

“Behringerin koneet sopivat tuotannon tehostajiksi erinomaisesti muun muassa terästukkureille, joille voimme toimittaa järeitä ja asiakaskohtaisesti räätälöityjä ratkaisuja. Dynamic-mallisto, jossa on monipuolinen valikoima erilaisia toiminnallisuuksia, palvelee taas paremmin konepajoja”, Koivuniemi kertoo. 

Keskinäinen luottamus heijastuu myös loppuasiakkaalle 

Prodmac ja Behringer ovat luotsanneet maaliin lukuisan määrän konetoimituksia. Pitkän yhteisen historian ja menestyksekkäiden projektien kautta yritysten välille on syntynyt syvä keskinäinen luottamus. 

“Tunnemme sahausprosessin, tuotteet sekä asiakkaidemme tarpeet niin hyvin, että voimme toteuttaa Behringerin konehankinnat tarvekartoituksista asennuksiin ja käyttökoulutuksiin hyvin itsenäisesti. Tämä näyttäytyy asiakkaille sitten taas tietynlaisena helppoutena ja joustavuutena, kun kaikki kommunikaatio voidaan hoitaa kotimaisen toimijan kanssa”, Koivuniemi sanoo.

Oikeat ja oikea-aikaiset huoltotoimet tuovat rahallista säästöä 

Konetoimituksen jälkeen Prodmac auttaa asiakkaitaan kaikissa kunnossapidon toimissa, kuten määräaikaishuolloissa, yllättävissä huollon tarpeissa sekä terien, leikkuunesteiden ja varaosien toimituksissa. Jälkimarkkinaan on tänä vuonna panostettu: Prodmacilla työskentelee kolme kunnossapitoteknikkoa sekä huoltopäällikkö, joka hyppää tarvittaessa itse neljänneksi.   

Huoltopäällikkö Erno Meriläinen tietää, miten tärkeä toimivan huollon merkitys on. 

“Kun sahaa huollettaan suunnitellusti, siitä saadaan kaikki teho jo potentiaali irti. Siinä missä huoltojen laiminlyönti voi tulla todella kalliiksi, asianmukaisen huollon avulla saha pysyy elinkaarensa ajan lähes uudenveroisena”, Meriläinen sanoo. 

Huoltotoimien keskittäminen tutulle ja luotettavalle konetoimittajalle myös minimoi ja ennaltaehkäisee tuotannon keskeytyksiä.  

“Laajan osaamisemme ansiosta pystymme auttamaan asiakasta kaikissa sahaukseen liittyvissä tarpeissa. Kun tunnemme asiakkaidemme koneet ja huoltohistorian, pystymme optimoimaan muun muassa terien keston ja aikaansaamaan siten suoraa rahallista säästöä.”, Meriläinen toteaa.  

Tiivis yhteistyö konevalmistajien kanssa tuo nopean avun myös harvinaisemmissa erityistilanteissa. Muun muassa ohjelmistollisissa ongelmissa Prodmacilla on suora yhteys Behringerin tehtaalle, josta käsin yrityksen parhaimmat asiantuntijat saavat visaisimmatkin pulmat aina ratkottua.