Vuonna 2023 ProdMac kehitti palvelutarjontaansa tehden panostuksia eritoten huolto- ja kunnossapito-organisaatioon. Tulevana vuonna 2024 yritys lanseeraa uuden tilaustenhallintatyökalun, ja edustettavien konemerkkien valikoima kasvaa.
Rakentamisen- ja teollisuudenalojen suhdanneherkkyys näyttäytyi tänä vuonna myös ProdMacin yritystoiminnassa. Siinä missä yrityksen nopeasyklisempi standardikonekauppa kävi verkkaisemmin, erilaiset massiivisemmat automaatioprojektit toivat uutta kassavirtaa.
– Jopa hieman haastavassa tilanteessa olemme onnistuneet pitämään liikevaihtomme stabiilisti edellisvuoden tasolla, ProdMacin toimitusjohtaja Mika Koivuniemi kertoo.
Yritys on tänä vuonna palkannut kaksi uutta kunnossapitoteknikkoa ja nimittänyt huoltopäällikön. Panostukset huolto- ja kunnossapito-organisaatioon sekä syventävät jo olemassa olevia asiakkuuksia entisestään että avaavat ovia uusille yhteistöille.
– Haluamme palvella asiakkaitamme kaikissa koneen ympärillä ilmenevissä tarpeissa. Yksi palvelukokonaisuutemme ehdoton valtti on koneen kunnossapidon tuki, ja olemme tähän panostaneet kiinnittämällä organisaatioon äärimmäisen päteviä ammattilaisia, Koivuniemi taustoittaa.
ProdStock-sovellus sujuvoittaa sopimusasiakkaiden työkalutoimituksia
Kokonaisvaltaisemman palvelupaketin osaksi ProdMac on kehittänyt ja testannut kuluneena vuonna myös uutta tilaustenhallintatyökalua, joka on sopimusasiakkaille suunnattu lisäpalvelu. Helppokäyttöinen ProdStock-sovellus pitää kirjaa asiakkaan käyttämistä ja kuluttamista työkaluista ja huolehtii uusien toimituksesta ilman perinteistä tilausprosessia. Sovellus on jo esitelty muutamalle asiakkaalle, ja se on määrä lanseerata ensi vuonna.
– Käytännössä operaattori kirjaa kulutuksista qr-koodi-lukemat sovellukseen, ja saldot päivittyvät automaattisesti meidän järjestelmiimme. Tällä tavalla me pystymme toimittamaan asiakkaille oikeat työkalut oikeaan aikaan ilman asiakkaan tekemään tilaustyötä, Koivuniemi kertoo.
Vuonna 2024 rakennetaan uusia verkostoja ja huolletaan jo olemassa olevia
Joka toinen vuosi järjestettävät Konepaja-messut ovat ProdMacille tärkeä verkostoitumistapahtuma. Tänä vuonna välivuottaan viettänyt vilkas konealan ammattitapahtuma tarjoaa yritykselle erinomaiset puitteet muun muassa konevalikoiman uuden tuoteperheen esittelylle. Tapahtumakansalle halutaan vuonna 2024 myös viedä viestiä ProdMacin kokonaisvaltaisesta palvelupaketista.
– On tärkeä lisätä tietoisuutta omalla alallamme, kuinka me kuljemme asiakkaan rinnalla koko koneen elinkaaren aina suunnittelusta ja hankintaprosessista kunnossapitotoimiin. Emme ole pelkkä työkalu- tai konetoimittaja vaan kumppani, joka myös tukee koneen kunnossapitoa ja näin myös asiakkaiden omaa kasvua, Koivuniemi alleviivaa.
Vaikka viime vuodet yllättävine käänteineen ovat horjuttaneet yritysten mahdollisuuksia suunnitella tulevaa, ProdMacilla ollaan uteliaan toiveikkaita.
– Kasvu näinä aikoina voi olla haastavaa, mutta olemme panostaneet asiakkaidemme parempaan palveluun, ja tällä strategialla uskon kasvun olevan meillekin mahdollinen.